Wednesday, October 13, 2010

Newspeak

Laat me de namen van des lands Ministeries zien en ik zal je zeggen wat voor een land je bent. Of positiever geformuleerd: kernachtig wordt in de namen van Ministeries de speerpunten van landen getoond.

Met veel genot kijk ik naar de namen van de Ministeries in Nederland van 1850, 1900, 1950 en 2000.
Ik heb vooral veel vragen:
  • Waarom was er in 1850 een apart Ministerie voor Rooms-Katholieken (RK)? De meeste Nederlanders waren destijds toch Protestant? Het had mij meer logisch geleken als er een Ministerie voor Protestanten geweest was en een Ministerie voor RK en andere Erediensten. Kennelijk destijds een gevoelig puntje.
  • Grappig dat ergens na 1950 het Ministerie van Oorlog omgedoopt wordt tot Defensie. Zegt dat ook iets over onze strategie en hoe we erin zitten?
  • Grappig de verschuiving van KoloniĆ«n naar Gebiedsdelen en daarna naar "Zaken".
  • Vreemd dat ergens na 1900 Landbouw en Visserij losgeweekt zijn van Economische zaken. Het zijn toch ook economische activiteiten?
  • Na 1950 zijn Milieu, Kunst, Cultuur en Ontwikkelingssamenwerking kennelijk 'hot' geworden. Maar ook weer niet zo 'hot' dat ze ieder een heel apart Ministerie gekregen hebben voor dat ene speerpunt.
  • Waarom hebben ze Verkeer bij Waterstaat gedaan? Volgens mij gaat de fileproblematiek sneller opgelost worden - als het opgelost moet worden -  als ze het onderbrengen bij Economische zaken. 
Heel benieuwd hoe morgen de speerpunten van kabinet Rutten-Verhagen I gaan luiden. Wedden dat we iets krijgen met "Immigratie"? Deze namen zullen het wel niet halen: "Alle buitenlanders eruit. Nederlanders eerst. Nederland schoon. Alleen buitenlanders van voldoende toegevoegde waarde." Waarmee maar weer eens aangetoond wordt dat ook 's lands speerpunten newspeak zijn.

    No comments:

    Post a Comment